TQM w szpitalu

Jarocińsku szpital przymierza się do kompleksowego  wdrożenia w życie systemu TQM, czyli Total Quality Management. W dużym skrócie rzecz ujmując- chodzi o to, aby każda osoba pracująca w placówce-  począwszy od Zarządu Spółki a na szeregowym pracowniku skończywszy- była odpowiedzialna  za dobro pacjenta, który w szpitalu jest najważniejszy. 

Elementy  składające się na TQM to przede wszystkim  koncentracja działalności szpitala  na potrzebach pacjenta, zaangażowanie i współdziałanie wszystkich pracowników organizacji wokół zespołów międzyoddziałowych, dążenie do stałego doskonalenia swoich umiejętności  i uczenia się.

TQM w  przypadku ochrony  zdrowia ma inny   charakter w firmach i zakładach przemysłowych, dla których pierwotnie ta metoda zarządzania została stworzona. W szpitalu możemy wyróżnić trzy odrębne części: administracyjną, gospodarczą czyli aptekę wraz z  laboratorium oraz właściwą część medyczną. Ta ostatnia zajmuje się świadczeniem usług zdrowotnych. Jeżeli chodzi o dwie pierwsze części, to nie stanowią one problemów, bowiem można tu zastosować podobne rozwiązania takie jak z powodzeniem funkcjonują w przedsiębiorstwach albo w rolnictwie. Jednak część medyczna wymaga specyficznej adaptacji zasad i celów TQM. I nad tym się aktualnie  poważnie zastanawiamy, bo chcemy aby system działał sprawnie na wszystkich szczeblach. – wyjaśnia Leszek Mazurek, prezes szpitala.

Takie kompleksowe zarządzanie jakością w  przypadku szpitala  można rozpatrywać jako koncepcję zarządzania, która dzięki zaangażowaniu wszystkich pracowników placówki w proces poprawy jakości usług oraz swojej działalności, jak również właściwemu zdefiniowaniu celów organizacji pracy – dąży do osiągnięcia długotrwałego sukcesu. A ten jest możliwy  dzięki zadowoleniu pacjentów, którzy są na pierwszym miejscu.

Zdaję sobie sprawę, że wdrożenie systemu TQM należy przeprowadzić rozważnie i może to trochę  npotrwać, natomiast jest to w tej chwili najlepsza forma zarządzania placówką. Potrzeba podwyższania jakości w lokalnej ochronie zdrowia jest także spowodowana troską personelu medycznego, zarządu oraz innych pracowników spółki o dobro pacjenta. Myślę, że wszystkim zależy na tym, aby szpital funkcjonował jak najlepiej i wciąż podnosił standard.- dodaje prezes.

Jednym z wcześniej wspomnianych elementów TQM jest doskonalenie umiejętności przez pracowników szpitala. Dlatego też personel medyczny regularnie  w ostatnich miesiącach bierze udział w kursach i szkoleniach. Niektóre są wymagane przez przepisy, inne pozwalają na dokształcanie pracowników. A ci dzięki nowym umiejętnościom powodują rozszerzenie usług medycznych w placówce.

Na temat

Szczepienia w POZ

Punkt szczepień wg kalendarza szczepień zarówno obowiązkowych jak i zalecanych działa w szpitalnym POZ

INFORMACJA DOTYCZĄCA SZCZEPIENIA COVID

Szpital Powiatowy w Jarocinie w przychodni POZ realizuje szczepienia przeciw COVID-19.

Zespół ds. etyki

ZESPÓŁ ds. ETYKI. INFORMACJA DLA PACJENTÓW. Zadaniem Zespołu ds.Etyki jest...

Dwa wolne miejsca dla rezydentów

Oddział dziecięcy naszego szpitala ma dwa wolne miejsca dla lekarzy chcących się szkolić w zakresie pediatrii.

Pasek narzędzi dostępności