ZESPÓŁ ds. ETYKI .
INFORMACJA DLA PACJENTÓW.
Zadaniem Zespołu ds.Etyki jest pomoc w rozwiązywaniu dylematu natury etycznej pracownikom szpitala, pacjentom oraz rodzinie, a także rozpatrzenie zgłoszenia dylematu natury etycznej oraz zaproponowanie rozwiązania osobie, która zwróciła się z problemem.
Kontakt z Zespołem ds. Etyki jest wskazany w sytuacji, w której istnieje problem etyczny
w opiece nad chorym, jak naruszenie jego praw, godności, otwarty konflikt, działanie na szkodę lub pomimo upływu czasu nie wypracowano satysfakcjonującego obydwie strony rozwiązania problemu.
Przykłady problemów etycznych:
• niepewność związana z oceną, czy oferowana terapia ma znamiona terapii daremnej,
• niepewność dotycząca rozpoczynania, kontynuacji lub wstrzymania inwazji terapii u chorych u kresu życia,
• podejrzenie zaistnienia sytuacji wątpliwej etycznie w zakresie relacji
personel – pacjent bądź rodzina pacjenta
• niepewność co do tego, kto powinien podejmować decyzje dotyczące opieki zdrowotnej lub jak podejmować decyzje dotyczące pacjentów niemogących zadecydować samodzielnie
• moralny niepokój personelu medycznego związany z zaistniałą decyzją w sprawie terapii/opieki zdrowotnej,
• złożona sytuacja medyczna, która budzi wątpliwości natury etycznej.
Zgłoszenia
• zgłoszenia wniosków do rozstrzygnięcia przez Zespół ds.Etyki mogą odbywać się drogą mailową: pelnomocnik@szpitaljarocin.pl lub pisemną na adres Szpital Powiatowy w Jarocinie, ul.Szpitalna 1, z dopiskiem: Zespół ds.Etyki,
• wniosek może złożyć: pacjent, rodzina pacjenta, pracownik szpitala,
• wniosek powinien zawierać :
1. Imię i nazwisko osoby zgłaszającej
2. Telefon kontaktowy oraz adres e-mail wnioskodawcy
3. Adres wnioskodawcy [ jeżeli odpowiedź ma zostać przesłana w postaci tradycyjnej formie listowej]
4. Opis problemu etycznie wątpliwego.
• Zespół ds.Etyki zastrzega sobie czas do 1 miesiąca na rozeznanie sytuacji, podjęcie interwencji oraz udzielenie odpowiedzi osobie zgłaszającej wniosek. W sytuacjach wyjątkowych, istnieje możliwość rozpatrywania wniosków w trybie pilnym.
• Zalecenia rozwiązania problemu zaproponowane przez zespół mają charakter wyłącznie doradczy. Ostateczne decyzje podejmuje pacjent, rodzina i zespół terapeutyczny.
• Zespół ds.Etyki nie rozwiązuje problemów dotyczących spraw prawnych, zażaleń finansowych, kwestii błędów medycznych oraz sporów pomiędzy pracownikami.